თბილისში კინტოები სპარსეთის ბატონობის პერიოდიდან არსებობდნენ. კინტომ ჩვენთვის კარგად ნაცნობი სახე მხოლოდ მე-19 საუკუნეში შეიძინა, როდესაც ირანი რუსეთმა შეცვალა და კინტოები ახალ ცხოვრებასთან შეგუებას ცდილობდნენ. თუკი ირანში კინტოების ორი კატეგორია არსებობდა, თბილისელმა კინტოებმა ყველა ის თვისება გააერთიანეს საკუთარ თავში რომელიც იმ ორ კატეგორიას ჰქონდა, ანუ ქართველი კინტო ვაჭარიც იყო, აფერისტიც და ხელზე მოსამსახურეც.
ირანელი მოგზაური მეჯოდ-ოს-სალტანე 1865 წელს წერდა: “კავკასიაში ბევრი ირანული ყოფის ხალხია, ტფილისში ყველგან გადააწყდებით ირანელი კინტოებივით გამოწყობილ ნახევარკაცებს რომლებიც ხალხს ატყუებენ”. დავით ორბელიანი წრდა “რაც თურქებმა ვერ ქნეს იმას კინტოები გვიშვრებიან! ქალაქელებს რყვნას ასწავლიან ჩვენ კი ხმას არ ვიღებთ.” იაკობ გოგებაშვილი გაზეთ “კვალ”-ში წერდა: “ტფილისში დღეს იმდენი სასირცხვო ხალხი ცხოვრობს, სათვალავი, რო აერევა კაცსა. ქალაქში კინტო-მატრაბაზები ყველას ყვლიფავენ და შავზე თეთრს იმტკიცებიან.”
ბევრს ყარაჩოხელები და კინტოები, ეს ორი სრულიად განსხვავებული კატეგორიის ხალხი ერთმანეთში ერევა. რატომღაც, კომუნისტების დროს, კინტოების უაზრო იდეალიზება ხდებოდა და ყველას ისეთი შთაბეჭდილება ექმნებოდა, თითქოს კინტო წმინდა ქართული მოვლენა იყო, რეალურად კი, ჩვენ სულ სხვა ფენომენთან გვაქვს საქმე.
ყარაჩოღელი იმდროინდელი მოქალაქეა, როცა “ქართლის ცხოვრების” სიტყვით: “ქალაქი ტფილისი ჯერეთ არა სრულიად შემოყვანებულიყო უღელსა ქვეშე მორჩილებასა.” ყარაჩოღელი სინთეზია ქასრთული და აღმოსავლური ქვეყნების ურთიერთობისა. კინტო კი ბაზრის წიაღში შეიქმნა, როცა ვაჭრობამ ხელობას გაუსწრო!
კინტოს აცვია ჩითის პერანგი წინწკლებიანი, მაღალსაყელოიანი, რომელსაც შესაკვრელი აქვს გვერდზე, მარცხენა მხარეს, საყელოზე ოთხი ღილაკი აკერია, მაგრამ საკინძე ყოველთვის შემოხსნილი (გაღეღილი) აქვს. აცვია მოკლე, ნაოჭიანი, შავი ნაშურის ახალუხი; წვრილ ფეხებს უმოსავს წინდებში ჩატანებული უბეგანიერი, მონაოჭებული, შავი სატინის შარვალი, იმდენად განიერი, რომ მის ტოტებს ხშირად ფოთლებივით შრიალი გააქვთ. თავზე ქეჩის ბრტყელი ქუდი ახურავს, ან “კოზიროკიანი შლაპა”. ფეხზე უქუსლო ჩუსტები (მესტები), ზოგჯერ ყელდაკეცილი “დაწყობილი ჩექმები”. გულზე ძეწკვიანი საათი, წელზე აბრეშუმის წითელი სარტყელი ან ვერცხლის აბზინდიანი, ვიწრო ქამარი, ქამარში აბრეშუმის ან ჩითის ხელსახოცი. ჩოხას სულ არ ხმარობენ. კინტო ნიშნავს კინწით თაბახით მზიდველს. თაბახზე გაწყობილ ხილსა და ბოსტნეულს გასაყიდად ქუჩებში თავით დაატარებდა.
მკვლევართა აზრით, კინტოების ტანსაცმელი წმინდა სპარსული სამოსია და ქართულ კულტურასთან არავითარი კავშირი არა აქვს. ასევე შეიძლება ითქვას ცეკვა კინტოურზეც, რომლის ფესვები ძველ სპარსეთში უნდა ვეძებოთ. არსებობს ვერსია, რომ კინტოური თავიდან ქალების ცეკვა იყო და მამაკაცებმა მისი შესრულება მხოლოდ მე-19 საუკუნიდან დაიწყეს.
კინტოები ბევრი მხატვრის მუზაც გამხდარან და ბევრი ნაწარმოების მთავარ გმირადაც გვინახავს. ვინ იყვნენ ისინი და რატომ გახდნენ თბილისის ერთგვარი კოლორიტები, – ამის შესახებ Ambebi.ge მწერალ დათო ტურაშვილს ესაუბრა:
– კინტოები იყვნენ ძველი თბილისის ქუჩებში მოვაჭრე ადამიანები (ძირითადად არაქართული წარმომავლობის), რომლებიც ტფილისის დარბაისელ მოქალაქეებს არ უყვარდათ იმის გამო, რომ კინტოებს უტიფრად შეეძლოთ კლიენტების მოტყუება. თუმცა დარბაისელ თბილისელებს, როცა ზაფხულის სიცხის ან სხვა მიზეზის გამო, ბაზარში წასვლა არ შეეძლოთ, სხვა გზა არ ჰქონდათ და ხილს ისევ კინტოებისგან ყიდულობდნენ. კინტოები ხილს (და არა მარტო ხილს) თავზეშემოდგმული სახით ყველგან დაარბენინებდნენ (მაშინდელი თბილისის ქუჩებში) და ზოგჯერ, შესაბამისი საფასურის სანაცვლოდ, სხვა წვრილ საქმეებზეც დარბოდნენ. როსტომ ხანის დროიდან მოყოლებული, დღის თორმეტ საათამდე, მხოლოდ გლეხებს შეეძლოთ თავისი პროდუქტების გაყიდვა თბილისის ბაზრებში და თორმეტ საათზე რომ ზარბაზანს დააქუხებდნენ, მერე გადამყიდველების დროც დგებოდა.
– როდემდე იყვნენ კინტოები თბილისში?
– კინტოებმა თითქმის საბჭოთა ხელისუფლების დასაწყისამდე მოაღწიეს და მერე გაქრნენ გასაგები მიზეზების გამო. ბოლშევიკებმა ისინი ქორვაჭრებად და საზოგადოების ხორცმეტებად მიიჩნიეს.
– დავით ორბელიანი წერდა: “რაც თურქებმა ვერ ქნეს, იმას კინტოები გვიშვრებიან! ქალაქელებს რყვნას ასწავლიან, ჩვენ კი ხმას არ ვიღებთ” – როგორ ფიქრობთ, რას გულისხმობდა?
– დავით ორბელიანი ზუსტად იმას გულისხმობდა, რასაც წერდა – მატყუარა კაცი არის გარყვნილი და ჩვენთვის თუ ახლა ასე არ არის, მაშინ ასე ითვლებოდა.
– კინტოების მიმართ, საზოგადოების გარკვეულ ნაწილში, ერთგვარი სტერეოტიპული დამოკიდებულებაც არსებობს, რაც კინტოების, როგორც ჰომოსექსუალებად აღქმას გულისხმობს…
– ცეკვა კინტაური არის სარიტუალო წარმოშობის და სრულდებოდა ე.წ. სათუქსუსოებში, სადაც შესაბამისი მოთხოვნილებებიც იყო და ამის შესახებ ხმამაღლა და პირველად (თუ არ ვცდები) მწერალმა არჩილ სულაკაურმა გაილაშქრა და მერე ზვიად გამსახურდიამაც მიუძღვნა წერილი ამ ცეკვას. არც ყველა კინტო იყო არატრადიციული სექსუალური ორიენტაციის და არც ყველა ჰომოსექსუალი იყო კინტო, მაგრამ ამ ცეკვის ილეთებში რომ საეჭვო პრანჭვის ელემენტებია, ამის შემჩნევა ადვილია.
– რატომ გახდნენ კინტოები თბილისის ერთგვარი კოლორიტები?
– ვერ ვიტყოდი, რომ კოლორიტულები იყვნენ პოზიტიური გაგებით, მაგრამ ძველი თბილისური ყოფის განუყოფელი პერსონაჟები ნამდვილად იყვნენ და ამიტომაც არ არის შემთხვევითი, რომ იმ პერიოდის ქართულ დრამატურგიაში, ისინი ჭარბად არიან წარმოდგენილები და თეატრმა და ლიტერატურამ, მათ მიმართ აგრესია, კომიკური დამოკიდებულებით შეცვალა.
გამოყენებული ლიტერატურა:
ვინ იყვნენ კინტოები, სტერეოტიპები და რეალობა – “არც ყველა კინტო იყო ჰომოსექსუალი და არც ყველა ჰომოსექსუალი იყო კინტო”; ambebi.ge
ი. გრიშაშვილი, ძველი ტფილისის ლიტერატურული ბოჰემა, ტფ., 1927
შ. ჩხეტია, ტფილისის ისტორიისათვის, მასალები საქართველოსა და კავკასიის ისტორიისათვის, ნაკვ. 1, 1938